Bimi® brokkoli fiskegrateng

Bimi® brokkoli fiskegrateng

Denne velsmakende gratengen er allsidig nok til å passe mange anledninger. Den er enkel nok i hverdagen til familiemiddagen, samtidig som den er imponerende nok til å passe som hovedrett til et større middagsselskap.

Annen hvit fisk som torsk eller hyse – både røkt og urøkt, passer også godt hvis du foretrekker det fremfor laks. Du kan også erstatte fersk laks med røkelaks i fyllet. Når det kommer til toppingen er butterdeig er et raskt alternativ til potetmos hvis du foretrekker det. Og ja, det er greit med ferdiglagd deig fra butikken.

Forberedelse

15 minutter

Tilberede

45 minutter

Serverer

6

Næringsinnhold per porsjon

  • kcal 514
  • Sukkerarter 5.7g
  • Fett 25.3g
  • Mettet fett 9.0g
  • Salt 0.8g

Metode

  1. Forvarm ovnen til 200°c, 180°c ved varmluftsovn

  2. Smelt smøret i en stor panne. Stek løken varsomt med et laurbærblad til løken er myk og gjennomsiktig, men ikke fått farge. Rør inn melet på omtrent 30 sekunder. Deretter tilsetter du gradvis vinen og melken mens du rører for å unngå at melet klumper seg. La det få et lite oppkok og la det småkoke noen få minutter til du har en tykk hvit saus. Pass på så sausen ikke brenner seg.

  3. Kutt Bimi® brokkoli i mindre biter og rør de inn i sausen. La det småkoke omtrent 5 minutter.

  4. Rør inn fisken og rekene. La det småkoke et par minutter til rekene har blitt rosa. Deretter blander du inn eggene, dill eller persille, salt og pepper. Hell røren over i en større ildfast form. Sett til side.

  5. For å lage toppingen, kok potetene i lettsaltet vann til de er møre.

  6. Hell av vannet og mos potetene med melk og smør.

  7. Spre potetmosen over fiskeblandingen i den ildfaste formen og strø over ost. Sett inn i den forvarmede ovnen, og la gratengen steke i 30-40 minutter til toppingen er gylden og fyllet bobler opp fra kantene.

  8. PS…

    Hvis du lager gratengen i forkant og har oppbevart den i fryseren, la gratengen steke omtrent 10 minutter lenger i ovnen